• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Niklas Kaskeala

Ilmaston ehdokas

  • Etusivu
  • Vaaliteemat
  • Kuka Niklas?
  • På svenska
  • Blogi
  • Tukijat
  • Tule mukaan
  • Yhteys
  • Nav Social Menu

    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Twitter

Liikennekeskustelu kaipaa faktoja

maaliskuu 12, 2021

Keskustelu keinoista vähentää liikenteen päästöjä herättää valtavasti tunteita. Olisi kiva, että keskustelu perustuisi tunteiden sijaan faktoihin. Tässä muutamia faktoja.

Fakta on, että valtaosan autoilun päästöistä aiheuttavat paljon ajavat hyvätuloiset. Korkealla tulotasolla yksinkertaisesti ajetaan paljon muita enemmän. 50 000 euroa vuodessa on selvä raja. Kun kotitalouden tulot ylittävät tuon rajan, lisääntyvät myös autoilun päästöt merkittävästi. Suurimmat autoilun päästöt on 80 000 – 100 000 euroa ansaitsevissa kotilatouksissa.

”Bensakapinassa”, jota populistit taitavasti lietsovat, ei ole kyse myyttisen ”Corolla-mummon” bensakuluista ja siitä, ettei hänellä ole varaa siirtyä puhtaampiin voimalähteisiin. Pienituloisille on helppo korvata tulonsiirroilla mahdolliset polttoaineiden hinnankorotukset.

Polttoaineveron korotukset näyttävät menevän joillakin pahasti tunteisiin. Fakta on kuitenkin, että veron osuus jää ylivoimaisella enemmistöllä suomalaisista alle prosenttiin käytettävissä olevista tuloista.

Fakta on myös, että fossiilisten polttoaineiden hinnankorotus on tehokkaimpia ohjauskeinoja päästöjen vähentämiseksi. Koska suurituloiset ajavat eniten ja tuottavat suurimmat päästöt, toimisi päästökauppa yleistä veronkorotusta paremmin liikenteen kasvihuonepäästöjen alentamisessa.

Paljon ajavilla hyvätuloisilla on kaikki edellytykset siirtyä esimerkiksi sähkö- tai biokaasuautoihin. Näyttää siltä, että olemme vihdoin murroksen kynnyksellä sen suhteen. Silti löytyy vielä porukkaa, joille tuntuu olevan tärkeintä, että auto sanoo brum brum.

Fossiilisten polttoaineiden hinnankorotus ohjaa vähäpäästöisempiin autoihin. Mutta yhtä tärkeä on myös, että se vähentää ajosuoritetta ja parantaa julkisen liikenteen kilpailuasemaa. Autolla kuljettavat kilometrit on saatava joka tapauksessa laskuun.

Auto on monessa tapauksessa varsin kätevä liikkumisväline, mutta sen haitat ovat mittavia, eivätkä ne rajoitu pelkkiin kasvihuonekaasupäästöihin. Autojen valmistuksesta syntyy päästöjä ja esim autonrenkaat ovat merkittävä mikromuovin päästölähde.

Olisi kiva kuulla kuinka monen mielestä autot ja kaikki niiden vaatima infra lisää kaupunkien viihtyisyyttä? Erityisesti kaupungeissa kannattaa panostaa ratkaisuihin, jotka vähentävät ajosuoritetta. Puolet 1–3 km matkoista tehdään autolla ja alle kilometrinkin matkoista viidennes. Noin kolmannes kaikista matkoista on ostos- tai asiointimatkoja ja kolmannes matkoista liittyy vapaa-aikaan. Ei näitä matkoja ole pakko tehdä autolla, varsinkaan, jos sille on mukava ja helppo vaihtoehto.

Julkisen vallan, valtion ja kuntien, tehtävä on luoda edellytykset vähäpäästöiselle liikkumiselle tapahtuu se sitten autolla tai muilla välineillä. Vähäpäästöisempi liikenne on meidän kaikkien etu. Tämän toivoisi olevan lähtökohta keskustelulle.

Primary Sidebar

Viimeisimmät artikkelit

  • Liikennekeskustelu kaipaa faktoja
  • Ilmastoteot eivät ole kurjistaneet elämääni, pikemminkin päinvastoin
  • Tieteeseen perustuva tilannekuva ilmastonmuutoksesta ei ole pelottelua
  • Mikä on paras tapa vaikuttaa ilmastopolitiikkaan?

Footer

Niklas Kaskeala

+358 50 586 6422
niklas.kaskeala@gmail.com

Kampanjapäällikkö

kuntavaalit 2021
Kristiina Aho | kristiinaaho01@gmail.com

Löydä Niklas somesta

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Vihreät

Copyright © 2021 · Niklas Kaskeala